Neurolog zwierzęcy

Kim jest neurolog zwierzęcy?

Neurolog zwierzęcy to lekarz weterynarii, który zajmuje się rozpoznawaniem i leczeniem chorób w obszarze układu nerwowego zwierząt. Dziedzina ta obejmuje schorzenia mózgu, nerwów obwodowych, mięśni czy rdzenia kręgowego.

Weterynarz neurolog jest lekarzem, który posiada gruntowną wiedzę w wielu obszarach medycyny weterynaryjnej, aby móc prawidłowo rozpoznawać symptomy chorób neurologicznych u psów i kotów. Zadanie to jest trudne ze względu na to, że czworonożni pacjenci nie są w stanie poinformować o odczuwanym bólu, dyskomforcie czy objawach, a niektóre schorzenia zwierząt charakteryzują się podobnym przebiegiem.

Jakie choroby leczy lekarz weterynarii zajmujący się neurologią?

Neurolog zwierzęcy zajmuje się zwierzętami, cierpiącymi na schorzenia w obrębie ośrodkowego lub obwodowego układu nerwowego. Do ośrodkowego układu nerwowego zaliczamy mózg oraz rdzeń kręgowy, natomiast do obwodowego – nerwy i zwoje.

W obrębie specjalizacji lekarza weterynarii neurologa znajduje się diagnozowanie i leczenie problemów, takich jak:

• epilepsja i nawracające napady padaczkowe,
  • zaburzenia równowagi związane z problemami z uchem wewnętrznym lub mózgiem,
  • paraliż i osłabienie wynikające z urazów rdzenia kręgowego lub neuropatii,
  • zaburzenia mięśniowe,
  • bóle kręgosłupa o różnym podłożu.

Nieleczone choroby neurologiczne mogą prowadzić do poważnego uszczerbku na zdrowiu pupila, a nawet do jego śmierci, dlatego niepokojących objawów nie wolno bagatelizować i należy skonsultować je ze specjalistą.

Jakie badania i zabiegi wykonuje neurolog zwierzęcy?

Lekarz weterynarii zajmujący się neurologią stosuje szereg metod rozpoznawania chorób neurologicznych u zwierząt. Pozwala mu na to dokładne badanie neurologiczne oraz nowoczesny sprzęt, dzięki któremu możliwe jest wykrycie schorzenia oraz wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Diagnostyka problemów na tle neurologicznym obejmuje badania, takie jak:

• rezonans magnetyczny, dzięki któremu możliwe jest precyzyjne obrazowanie mózgu i rdzenia kręgowego,
  • tomografia komputerowa, używana do szczegółowych badań struktur nerwowych,
  • elektroencefalografia, monitorująca aktywność mózgu,
  • elektromiografia, stosowana do oceny funkcji nerwów i mięśni.

Podczas wizyty neurolog zwierzęcy przeprowadza z właścicielem czworonoga szczegółowy wywiad dotyczący zaobserwowanych objawów oraz historii medycznej.

Następnie wykonuje badania neurologiczne, które zwykle koncentrują się na ocenie koordynacji ruchowej zwierzaka, jego odruchów, siły mięśniowej, reagowania na bodźce czy wrażliwości na ból. Jeśli nie będzie to wystarczające, weterynarz neurolog może zlecić dodatkowe badania obrazowe.

Kiedy należy skonsultować się z lekarzem weterynarii neurologiem? Objawy chorób neurologicznych

Niektóre nietypowe zachowania mogą wskazywać na problemy neurologiczne, które wymagają specjalistycznej opieki. Konsultacja z neurologiem jest wskazana, kiedy:

• u zwierzęcia występują nawracające drgawki lub utrata przytomności,
  • dają się zauważyć zmiany w zachowaniu, takie jak dezorientacja, agresja, kręcenie się w kółko,
  • występują problemy z zachowaniem równowagi lub koordynacją ruchową, takie jak chwianie się, upadki, trudności z wchodzeniem po schodach lub skakaniem,
  • występuje osłabienie lub paraliż jednej lub więcej kończyn, trudności we wstawaniu,
  • zwierzak cierpi na bóle kręgosłupa, ma trudności z poruszaniem się, skomle przy dotyku,
  • występuje drżenie ciała i/lub mięśni,
  • pojawiają się problemy z widzeniem, nieruchome źrenice lub oczopląs,
  • występują nietypowe lub gwałtowne ruchy głową, przechylanie na bok.

Wiele chorób neurologicznych cechuje się ostrym przebiegiem, dlatego bardzo istotne jest wczesne rozpoznanie i natychmiastowe podjęcie leczenia. Szybka reakcja pozwoli przywrócić zwierzakowi wysoką jakość życia i może zapobiec niebezpiecznym komplikacjom.

Neurolog zwierzęcy w Klinice Szmaragdowej

Nasz zespół zasilają specjaliści, posiadający doświadczenie kliniczne w leczeniu skomplikowanych schorzeń neurologicznych. Stale poszerzamy naszą wiedzę i kwalifikacje, uczestnicząc w szkoleniach i konferencjach naukowych w dziedzinie neurologii zwierzęcej.

W Klinice Szmaragdowej korzystamy z najnowocześniejszych technologii diagnostycznych, które przekładają się na dokładną diagnostykę problemów zdrowotnych Twojego czworonożnego przyjaciela.

Wierzymy, że każde zwierzę jest wyjątkowe i zasługuje na profesjonalną i kompleksową opiekę medyczną, dlatego stawiamy na indywidualne podejście do każdego pacjenta. Gwarantujemy wsparcie na każdym etapie leczenia oraz wyjątkową dbałość o komfort i dobrostan Twojego pupila.

Umów wizytę u neurologa zwierzęcego!

Jeśli zauważyłeś u swojego psa lub kota niepokojące objawy, które świadczyć mogą o problemach natury neurologicznej, skontaktuj się nami, aby umówić wizytę! Nasz zespół wykwalifikowanych specjalistów jest w gotowości, aby pomóc Twojemu zwierzakowi wrócić do pełni zdrowia!

ZAPLANUJ WIZYTĘ U WYBRANEGO LEKARZA

Wcześniejsza rezerwacja terminu, zapewni krótszy czas oczekiwania na wizytę.