Znieczulenie nasiękowe

3 lipca 2023
Znieczulenie nasiękowe to jeden z rodzajów znieczulenia miejscowego. Zwane jest inaczej infiltracyjnym i polega na podaniu leku znieczulającego śródskórnie, podskórnie lub domięśniowo w bezpośrednią okolicę miejsca operowanego. Wykonywane jest poprzez ostrzyknięcie.
W naszej klinice weterynaryjnej stosuje się znieczulenie nasiękowe często, podobnie jak inne znieczulenia miejscowe, do blokady zakończeń nerwowych, aby umożliwić operację bez znoszenia świadomości.
Przy znieczuleniu nasiękowym, stosowany lek blokuje przewodnictwo nerwów czuciowych lokalnie. Stężenie leku jest małe, a jego ilość zależy od wielkości obszaru, który ma być znieczulany. Efekt znieczulenia jest szybko zauważalny, a jego czas zależy od zastosowanego leku.
Jeden z naszych psich pacjentów przeszedł rozległy i jeden z najbardziej traumatycznych zabiegów – usunięcie listwy mlecznej połączoną ze sterylizacją.
Ze względu na usposobienie psa, czyli dużą lękliwość, zależało nam na jak najlepszym zabezpieczeniu przeciwbólowym, bowiem strach i stres potęgują odczucie bólu u zwierząt.
Oprócz regionalnej metody anestezji dr Weronika Lenard zdecydowała się również na znieczulenie nasiękowe poprzez założenie specjalnego cewnika, umożliwiającego ciągłe znieczulenie ran metodą nasiękową. Cewniki są specjalnie sprowadzane dla naszych pacjentów z zagranicy. Dodatkowo, żeby suczka mogła spokojnie wrócić do domu jeszcze tego samego dnia, podłączono jej pompę z zużyciem pompy elastomerowej. Urządzenie, aż przez 50 godzin dawkowała leki miejscowo znieczulające w okolice cięcia i zapewniała jej komfort pozabiegowy w domu.
Pompa jest niedużych rozmiarów i tak jak w przypadku tej suczki, może być przypięta do obroży.
Pompa elastomerowa to jednorazowy, przezroczysty pojemnik z twardego plastiku, z gumowym balonem w środku, do którego wpuszczony jest lek. Bez potrzeby podłączenia do prądu, czy użycia baterii.  Pompka dozuje cały czas lek do organizmu pacjenta, na zasadzie obkurczania się balonika. Pompki są na jedną dobę, dwie, a nawet pięciodobowe. Pompka dobierana jest do zaplanowanego dla danego chorego leczenia. W trakcie infuzji można zaobserwować stopniowe obkurczanie się balonika z lekiem przeciwbólowym. Zastosowanie znieczuleń regionalnych ogranicza zużycie innych leków przeciwbólowych, podawanych ogólnie, na przykład leków z grupy niesterydowych przeciwzapalnych. To sprawia, że możemy podjąć się leczenia chirurgicznego zwierząt obciążonych chorobami, które wykluczają stosowanie takich leków.
Dzięki skutecznemu leczeniu bólu w naszej klinice, znacząco skraca się okres rekonwalescencji po zabiegu i szybki powrót do zdrowia.