TPLO

18 sierpnia 2023

Zabieg TPLO jest metodą leczenia urazu stawu kolanowego.

Zerwanie więzadła krzyżowego przedniego (CCL – Cranial Cruciate Ligament) to jedna z najczęstszych przyczyn kulawizny u psów. Więzadło krzyżowe przednie to struktura w stawie kolanowym odpowiadającą za stabilność kości piszczelowej względem kości udowej podczas poruszania się zwierzęcia. Do uszkodzenia najcześciej dochodzi przy jego długotrwałym nadwyrężeniu, rzadko jest to wynik pojedynczego urazu. Leczeniem z wyboru jest  zabieg chirurgiczny. W klinice wykonujemy zabiegi techniką TPLO, CWO, TTA i szwu bocznego.

Do uszkodzenia więzadeł predysponowane są psy ras dużych, jak też olbrzymich. Ostatnio coraz częściej diagnozujemy tę przypadłość także u ras małych i kotów. Jednocześnie częstym problemem towarzyszącym jest też zwichnięcie rzepki, które stwarza dodatkowe wyzwanie dla chirurga i zespołu.

Do objawów należy kulawizna o różnym stopniu nasilenia. Od lekkiej związanej z przeprostem stawu skokowego do ciężkiej kulawizny z niemożliwością obarczania kończyny.

Brak stabilności stawu kolanowego związanego z CCL często skutkuje podwinięciem lub rozdarciem łąkotek oraz szybko nasilającymi sie zmianami zwyrodnieniowymi. Diagnostyka opiera się na badaniu klinicznym. Lekarz weterynarii wykonuje test szuflady, jak również test kompresji. Badania te często wykonujemy w sedacji, ponieważ pozwala to pozbyć się oporów mięśniowych. Wprowadzenie zwierzęcia w sen nie powoduje bólu, a zarazem znosi napięcie mięśniowe. Niewątpliwie wspomagającym badaniem jest USG stawu kolanowego pozwalające ocenić łąkotkę przyśrodkowa oraz ciało tłuszczowe. Ponadto, równie ważne jest badanie RTG stawów, które pozwala ukazać zaawansowanie problemu. Badanie obrazowe ujawnia ewentualny stopień zmian zwyrodnieniowych, jak też zapalnych.

Uszkodzone więzadło samo sie nigdy nie zrośnie!

Leczenie opiera sie na zabiegu chirurgicznym tzw. osteotomii poziomującej kości piszczelowej. W klinice wykonujemy zabieg technika TPLO, CWO, TTA oraz szwu bocznego. Metoda dobierana jest indywidualnie do pacienta i umożliwia całkowity powrót do sprawności. Leczenie zachowawcze lekami przeciwbólowy i przeciwzapalnymi daje tylko chwilowa poprawę, a długotrwałe podawanie sterydów lub leków niesterydowych tzw.NLPZóW może odbić się na zdrowiu naszego pupila.

Rekonwalescencja po operacji trwa około 6 tygodni i wiąże się z kontrolowanymi spacerami na smyczy, unikaniem gwałtownych ruchów, aportu oraz skakania. Na kilka dni po zabiegu zakładany jest opatrunek uciskowy lub zalecane są masaże rehabilitacyjne. Operujemy pacjentów w każdym wieku. U psów starszych powyżej 8 roku życia zalecana jest konsultacja kardiologiczna i echo serca przed zabiegiem. Anestezjolodzy dbają, o to, by zmniejszyć ryzyko znieczulenia ogólnego. Zabiegi zawsze wykonujemy w znieczuleniu wziewnym z użyciem desfluranu, sewofluranu lub isofluoranu. Zwierzęta po zabiegu, czasami pozostają na 2-3 dni na hospitalizacji.

Pamietajmy ze każda kulawizna to objaw bólu u naszego zwierzaka i nawet jeżeli nie słyszymy wyraźnego popiskiwania to wymaga ona konsultacji ortopedycznej.

Cena zabiegu nie należy do niskich, a jest to wynik dużego doświadczenia i profesjonalnej wiedzy zdobywanej na wielu szkoleniach. Operacje wymagają poświęcenia czasu, leków, materiałów jednorazowych, płyt stabilizujących wykonanych z tytanu i najwyższej jakości sprzętu.

Zabiegi ortopedyczne w naszej klinice wykonują: dr Paulina Kot oraz dr Paweł Adam Mucha

Świadcząc usługi lekarsko-weterynaryjne na najwyższym poziomie pomagamy Państwa zwierzętom całodobowo.

Reasumując – warto nie zwlekać z wizytą, kiedy wystąpi kulawizna u Twojego pupila!