Anestezjologia i leczenie bólu

Dzisiejsza medycyna weterynaryjna korzysta z mocno zaawansowanych technik chirurgicznych, z tego względu wzrosły również wymagania z zakresu anestezjologii i intensywnej opieki okołooperacyjnej oraz leczenia bólu u zwierząt.

Pacjenci na podstawie stanu zdrowia i rodzaju zabiegu, kwalifikowani są do odpowiednich grup pod względem ryzyka, jakie niesie ze sobą procedura znieczulenia. Klasyfikacja ta opiera się  na skali Amerykańskiego Stowarzyszenia Anestezjologów (ASA). Jeśli sytuacja tego wymaga, pacjenci z problemami zagrażającymi zdrowiu i życiu kierowani są najpierw do odpowiedniego lekarza specjalisty, mają wykonywane badania dodatkowe takie jak na przykład: szczegółowe badanie krwi, badanie serca – EKG, ECHO, badania obrazowe – RTG, czy USG.

„Nie ma bezpiecznych środków znieczulających, nie ma bezpiecznego schematu znieczulenia, są tylko bezpieczni anestezjolodzy” Robert Smith

Po wykonaniu badań i określeniu ryzyka znieczulenia lekarz dobiera sposób znieczulenia.

Nie ma uniwersalnego schematu znieczulenia! Każda procedura sedacji, znieczulenia ogólnego czy regionalnego dobierana jest indywidualnie do każdego pacjenta w porozumieniu z właścicielem.

W klinice, dzięki możliwościom technicznym i umiejętnościom zdobywanych w zagranicznych ośrodkach referencyjnych, korzystamy z najnowszych metod stosowanych obecnie w dziedzinie anestezjologii i opieki okołooperacyjnej:

• sedacja
  • analgosedacja
  • neuroleptoanalgezja
  • znieczulenie ogólne metodami: TIVA z użyciem specjalnych pomp infuzyjnych i strzykawkowych
  • lub znieczulenie wziewne za pomocą aparatury do znieczulenia wziewnego
  • znieczulenie miejscowe /powierzchniowe, nasiękowe, odcinkowe/
  • znieczulenie/blokada centralna – z. zewnątrzoponowe / epiduralne lub z. podpajęczynówkowe
  • znieczulenie zbilansowane
  • monitorowana opieka anestezjologiczna

Podczas każdej procedury pacjent jest ściśle monitorowany. Doświadczenie i aparatura używana do kontrolowania bezpieczeństwa pacjenta pozwala na przeprowadzenie znieczuleń i zabiegów bez względu na rasę, wiek i rozmiar zwierzęcia. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, pacjent jest poddawany wentylacji zastępczej za pomocą respiratora. Nowością jest badanie równowagi kwasowo-zasadowej przed-, śród- i po zabiegu.

Postępowanie przeciwbólowe po zabiegach chirurgicznych jest jednym z podstawowych elementów opieki okołooperacyjnej. U naszych pacjentów stosujemy metody analgezji z wyprzedzeniem oraz analgezji multimodalnej, polegającej na działaniu przeciwbólowym na różnych poziomach przewodzenia bólu poprzez dobór leków z odpowiednich grup farmakologicznych, w połączeniu z technikami anestezji miejscowej, dzięki czemu zwiększona jest skuteczność przeciwbólowa. Obok walki z bólem, ważnym aspektem jest zapobieganie powikłaniom pooperacyjnym, m. in. wymiotom czy depresji krążeniowo-oddechowej.

Prowadzimy również terapię bólu przewlekłego, najczęściej u pacjentów z chorobami nowotworowymi, reumatologicznymi czy neurologicznymi.

Rolą anestezjologa jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa, jednakże nie bez znaczenia pozostaje komfort zwierzęcia. W czasie i po operacji zwierzęta poddawane są aktywnemu ogrzewaniu (system Bair Hugger), układane są na specjalnych materacach i/lub matach z możliwością dogrzewania, u małych pacjentów wykorzystujemy specjalne poduszki rozgrzewające; korzystamy również z lamp solux. Dodatkowo wszystkie przetaczane płyny (“kroplówki”) ogrzewane są do odpowiedniej temperatury za pomocą specjalnych podgrzewaczy.

Lekarzami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo podczas oraz po operacji są anestezjolodzy:  lek. wet. Robert Kraczkowski oraz lek. wet Justyna Król.

• Tymczasem, gdzieś w USA ❤❤ Zostaje tylko przytoczyć słowa @drandyroark "For the vets who "don't get" vet tech (week)...you need them more they need you" #technikweterynarii #veterinarytechnicians #veterinary #veterinarystudy #veterinarystuff #vettechstudent #vetnurselife #vetnurse #thinkabout #thankyou #youarethebest #bestintheworld #personel #veterinarymedicine #dziękujemy
  • SEZON NA KLESZCZE TRWA W NAJLEPSZE, A DAWCÓW KRWI JAK ZE ŚWIECĄ SZUKAĆ 😒

Temat profilaktyki przeciwko kleszczom będzie wracał do Was jak bumerang. Wiedźma Babeszjoza też nie daje za wygraną i puka do drzwi naszej Kliniki niemal codziennie. Kryje się pod różnymi objawami, od typowych jak gorączka, posmutnienie, krwiomocz do nietypowych jak biegunka czy wymioty. Niektórym pacjentom wystarczy standardowe leczenia, ale czasami ta Zaraza atakuje z tak diabelską siłą, że transfuzja krwi jest jedyną szansą na powrót do zdrowia 🚑  Dlatego, jeśli chcesz by Twój pies uratował życie innego psa, PROSIMY skontaktuj się z naszą Kliniką pod numerem 81 527 92 92 w celu ustalenia dogodnego terminu spotkania!
Potencjalny Dawca Krwi MUSI: ➡być okazem zdrowia
➡ważyć powyżej 25 kg
➡być między 10 miesiącem, a 7 rokiem życia
➡posiadać aktualne szczepienia
➡być regularnie odrobaczany i zabezpieczony na pchły i kleszcze
NIE BÓJCIE SIĘ PYTAĆ❣ Jeśli w Waszych głowach zrodziły się jakiekolwiek wątpliwości i pytania, zadajcie je w komentarzu. Na wszystkie chętnie odpowiemy 🤓

• Światowy Kongres Lekarzy Weterynarii Małych Zwierząt (WSAVA 2018) w tym roku odbywa się w Singapurze.
Wśród uczestników z Polski są: dr Robert Kraczkowski  i dr Paweł Adam Mucha.
W trakcie Kongresu prowadzone są wykłady i warsztaty z wielu dziedzin medycyny weterynaryjnej, wygłaszane przez najlepszych specjalistów z całego świata.
Nasi lekarze wymieniają doświadczenia, poznają nowe metody diagnozowania i leczenia.
Mamy nadzieję, że najnowsze doniesienia naukowe przyniosą najlepsze efekty profilaktyczne i lecznicze dla Państwa Pupili ! #kongres #światowy #polska #singapur #szkolenie #cours #media #professionals #world #weterynaria #veterinary #krakowianka
  • Małe. Piękne. Kudłate. Tylko kochać ❤😻😻😺 #kociak #malykotek #kitty #catslovers #kitten #paciente #gatto #кошка #ветеринарныйврач #ветеринар #маленькая #кошеня #gattino #piccolo #veterinarios #consultingroom #szczepienie #vaccin #vaccinazione
  • A my wciąż się dokształcamy! 💪

Dr Robert Kraczkowski ukończył drugi stopień prestiżowego kursu zorganizowany przez European School for Advanced Veterinary Studies (ESAV) w Wiedniu.

Teraz anestezjologia w naszej Klinice jest na jeszcze wyższym poziomie 😁

#esav #anasthesiology #vienna #educate #europeanschool #advancedveterinarycare #advancedstyle #studies #prestigious #veterinarycourse #veterinarian #veterinária #anaesthetist
  • Spanielka Diana, kilka dni po operacji ropomacicza. Czy istnieje lepsze podziękowanie, niż ten merdajcy czarny ogonek? ❤❤💪🔥 Zapraszamy na nasz Facebookowy fanpage, gdzie możecie obejrzeć filmik z Dianą w roli głównej. #spanielka #spaniel #cockerspanielworld #loveyourdog #mydogismyworld #sterilization #veterinaryworld #sogreatful #lovemyjobsomuch #weterynarianews #weterynarz #klinikaszmaragdowa #dowhatyoulove #be #klinikaweterynaryjna #vetmed #vetmedworld
  • KOCHAM=STERYLIZUJĘ

Zapraszamy do oglądania!
P.S. Na naszym Facebookowym koncie, możecie obejrzeć pełną wersję filmu, który trwa 1:40. Warto! 😊
  • 🥁 Ogłaszamy wyniki wczorajszej ankiety 🥁
Byliśmy ciekawi, czy na podstawie zdjęcia odgadniecie rasę naszej pacjentki Chloe 🐩

17% z Was uważa, że Chloe to Maltańczyk, natomiast 83% głosów oddaliście na Coton de Tulear.

Prawidłową odpowiedzią jest oczywiście COTON DE TULEAR!

Na naszym Facebookowym Fan page'u udostępniliśmy mini ściągawkę, dzięki której poznacie różnice między tymi dwoma, na pierwszy rzut oka podobnymi do siebie, rasami 🤓 Zerkniecie?